Si bé no és pròpiament una història de Terrassa, són fets que s’hi poden perfectament incloure i que han passat a la ciutat a mesura del seu desenvolupament. Uns tenen més transcendència que altres, però tots ells són interessants perquè dibuixen el caràcter de la ciutat. Aquest recull de coses terrassenques, escollides entre moltes d’altres que es podrien transcriure, són el petit fruit d’un treball constant.
dimecres, 5 de març del 2008
dimarts, 12 de febrer del 2008
CARNESTOLTES i el GREMI d'ARTISTES
14 febrer 2008
Feia mig any que havia esclatat la guerra europea i el “GREMI d’ARTISTES”, en ocasió de celebrar el Carnestoltes, va muntar una carrossa en la que hi havia una gran olla dins la qual hi anaven cinc personatges molt populars llavors : el rei Jordi d’Anglaterra, Poincaré, l’emperador d’Austria, el Kàiser alemany i el tsar de Rússia, molt ben caracteritzats.
Les cares d’aquesta personatges eren construïdes per l’escultor Josep Armengol.
Aquestes cinc figures sortien de l’olla com si estesin en una tribuna a una alçada a nivell dels balcons.
A baix a la carrossa i damunt del carro, un grup d’indis saltaven i ballaven al seu estil.
Aquesta carrossa va cridar tant l’atenció que la gent es trobava pels carrers en nombre extraordinari.
(Del llibre “UNA COSA CADA DIA” de Baltasar Ragon)
Feia mig any que havia esclatat la guerra europea i el “GREMI d’ARTISTES”, en ocasió de celebrar el Carnestoltes, va muntar una carrossa en la que hi havia una gran olla dins la qual hi anaven cinc personatges molt populars llavors : el rei Jordi d’Anglaterra, Poincaré, l’emperador d’Austria, el Kàiser alemany i el tsar de Rússia, molt ben caracteritzats.
Les cares d’aquesta personatges eren construïdes per l’escultor Josep Armengol.
Aquestes cinc figures sortien de l’olla com si estesin en una tribuna a una alçada a nivell dels balcons.
A baix a la carrossa i damunt del carro, un grup d’indis saltaven i ballaven al seu estil.
Aquesta carrossa va cridar tant l’atenció que la gent es trobava pels carrers en nombre extraordinari.
(Del llibre “UNA COSA CADA DIA” de Baltasar Ragon)
dilluns, 28 de gener del 2008
dilluns, 21 de gener del 2008
CENTRE MEDIC
dimarts, 11 de desembre del 2007
EL PASSEIG A L'ANY 1883
dimecres, 5 de desembre del 2007
Terrassa 5 de desembre de 2007
Els comerços de la Rambla estan de sort.
Segons el titular de 1ª pagina del Diari Terrassa d’avui, no serà fins el desembre de l’any 2008 que es tallarà el trànsit a la Rambla, o es que el que volien dir es que la Rambla estarà tallada 11 mesos a partir de Reis ?
Llavors jo proposo aquest titular “La Rambla se cortará al tràfico durante once meses a partir de Reyes”
Segons el titular de 1ª pagina del Diari Terrassa d’avui, no serà fins el desembre de l’any 2008 que es tallarà el trànsit a la Rambla, o es que el que volien dir es que la Rambla estarà tallada 11 mesos a partir de Reis ?
Llavors jo proposo aquest titular “La Rambla se cortará al tràfico durante once meses a partir de Reyes”
divendres, 30 de novembre del 2007
ESCOLA D'ECONOMIA DOMESTICA
dimarts, 13 de novembre del 2007
CEMENTIRI DE SANT PERE
6 d'octubre de 1906
L’Ajuntament, fense ressò d’un acord de la Junta de Museus, proposa que es demani autoritçacio al Bisbe de la Diòcesi per traslladar el Cementiri de Sant Pere per poder començar les excavacions que son necessàries per fer-hi prospeccions arqueològiques.
A la paret de Santa Maria hi podem veure part d'aquest cementiri.
dissabte, 10 de novembre del 2007
CARRER MAJOR
dijous, 8 de novembre del 2007
L'ESCOLA DE MUSICA
dimecres, 7 de novembre del 2007
ELS CATALANS
ARRIBEN A TERRASSA ELS FERROCARRILS DE CATALUNYA
El 15 de desembre de 1919 arriba a Terrassa el primer tramvia conduint accionistes i personal tècnic.
Aquesta visita fou per cerciorar-se de la seguretat de la via.
Interinament el tren s’aturava a un baixador que es va construir a la Rambleta, abans d’arribar a la carretera de Montcada.
El servei al públic no es va inaugurar fins el dia 28 de desembre.
El 15 de desembre de 1919 arriba a Terrassa el primer tramvia conduint accionistes i personal tècnic.
Aquesta visita fou per cerciorar-se de la seguretat de la via.
Interinament el tren s’aturava a un baixador que es va construir a la Rambleta, abans d’arribar a la carretera de Montcada.
El servei al públic no es va inaugurar fins el dia 28 de desembre.
dimecres, 31 d’octubre del 2007
PUBLICITAT TAÜTS
dissabte, 27 d’octubre del 2007
CASTANYERA
dijous, 25 d’octubre del 2007
dilluns, 22 d’octubre del 2007
PLAÇA MAJOR 1
dimarts, 9 d’octubre del 2007
EL PORTAL DE SANT ROC
EL PORTAL DE SANT ROC
El Portal de Sant Roc, en el seu temps havia estat una de les barriades més populars de Terrassa.
Aquell indret tenia un seguit de cases baixes, amb una sola finestra i encara petita i quadrada, que li donaven un aspecte ben típic. El Portal de Sant Roc era un dels antics portals que tancavan la vila al voltant de les seves muralles.
Es conegut aquest carrer des del carrer de la Cisterna fins la Rambla.
El dia 9 d’agost de l’any 1881, l’Ajuntament acordà enrunar el Portal de Sant Roc. Damunt del portal hi havia una capelleta, amb l’imatge del sant, i dia i nit si feia llum.
Quan l’Ajuntament prengué l’acord d’enrunar dit portal, acordà també, fer una capelleta a l’última casa de la dreta i col·locar-hi aquella imatge, que fou destruïda el 1936, ara n'hi ha una de pedra, obra dels alumnes de l’Escola d’Arts i Oficis.
Pel setembre de l’any 1920, la Companyia de Ferrocarrils de Catalunya determinà construir l’edifici de l’estació del tramvia en aquell lloc i a tal fi s’hagueren d’enrunar les cases que hi havia des del carrer Vinyals a la Rambla i aquell últim tros quedà convertit en Plaça que anomenem d’en Clavé per acord de l’Ajuntament del dia 6 d’octubre de l’any 1926
L’Estació del Tramvia s’inaugurà el dia 2 de juliol de l’any 1921.
( Del llibre ELS CARRERS DE TERRASSA L’ANY 1900 de Baltasar Ragon )
El Portal de Sant Roc, en el seu temps havia estat una de les barriades més populars de Terrassa.
Aquell indret tenia un seguit de cases baixes, amb una sola finestra i encara petita i quadrada, que li donaven un aspecte ben típic. El Portal de Sant Roc era un dels antics portals que tancavan la vila al voltant de les seves muralles.
Es conegut aquest carrer des del carrer de la Cisterna fins la Rambla.
El dia 9 d’agost de l’any 1881, l’Ajuntament acordà enrunar el Portal de Sant Roc. Damunt del portal hi havia una capelleta, amb l’imatge del sant, i dia i nit si feia llum.
Quan l’Ajuntament prengué l’acord d’enrunar dit portal, acordà també, fer una capelleta a l’última casa de la dreta i col·locar-hi aquella imatge, que fou destruïda el 1936, ara n'hi ha una de pedra, obra dels alumnes de l’Escola d’Arts i Oficis.
Pel setembre de l’any 1920, la Companyia de Ferrocarrils de Catalunya determinà construir l’edifici de l’estació del tramvia en aquell lloc i a tal fi s’hagueren d’enrunar les cases que hi havia des del carrer Vinyals a la Rambla i aquell últim tros quedà convertit en Plaça que anomenem d’en Clavé per acord de l’Ajuntament del dia 6 d’octubre de l’any 1926
L’Estació del Tramvia s’inaugurà el dia 2 de juliol de l’any 1921.
( Del llibre ELS CARRERS DE TERRASSA L’ANY 1900 de Baltasar Ragon )
A la foto, a l'esquerra i a la primera casa, hi ha la capalleta de Sant Roc.
A la dreta hi podem veure les cases que es varen enderrocar al fer l'estaciò.
dilluns, 8 d’octubre del 2007
EL GREMI D'ARTISTES
FONDES A TERRASSA
FONDES A TERRASSA A L’ANY 1887
Quan la ciutat comptava amb uns 13.000 habitants :
LA PENINSULAR, carrer del Raval 20, propietari Miquel Pompidor.
FONDA DE ESPAÑA, Sant Pere 53, Frederic Serra.
FONDA DE l’UNIVERS, Cervantes 4, Anselm Fanasa.
FONDA DE LA TORRE, Topete 91, Agustí Amills.
RESTAURANT, Pantà 7o, Joan Vidal.
Quan la ciutat comptava amb uns 13.000 habitants :
LA PENINSULAR, carrer del Raval 20, propietari Miquel Pompidor.
FONDA DE ESPAÑA, Sant Pere 53, Frederic Serra.
FONDA DE l’UNIVERS, Cervantes 4, Anselm Fanasa.
FONDA DE LA TORRE, Topete 91, Agustí Amills.
RESTAURANT, Pantà 7o, Joan Vidal.
A la foto porta d'entrada de la Fonda Peninsular a l'actualitat.
dimarts, 2 d’octubre del 2007
EL QUIOSC DE LA RAMBLA
Entre els carrers portal de Sant Roc i Guttembeg, durant alguns anys, va haver-hi un quiosc de begudes al mig de la Rambla, i com que tenia un compromís amb l’Ajuntament, no es podia treure, malgrat destorbés amb les reformes de la Rambla, però per fi el dia 3 de febrer de l’any 1933, va portar-se a cap l’enderrocament.
( Del llibre “ UNA COSA CADA DIA “ d’en Baltasar Ragón. )
( Del llibre “ UNA COSA CADA DIA “ d’en Baltasar Ragón. )
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
UNA LÀPIDA DE MARBRE AL RAVAL
UNA LÀPIDA DE MARBRE AL RAVAL 12 de juliol 1.883. Estem a pocs dies de commemorar els fets del 22 de juliol del mil vuit-cents setanta-dos...
-
SANT PERE vs TERRASSA 1877 per Rafael Aróztegui i Peñarroya (novembre 2019) Si us creieu que el fet de llençar porqueria a les rieres ...
-
TERRASSA VILA CLOSA Rafael Aróztegui i Peñarroya Novembre 2016 Terrassa, vila emmurallada a l’edat mitjana, a mesura que té necess...
-
NOMS POPULARS DELS CARRERS DE TERRASSA En aquest llistat falten els carrers i places que tenen com a nom oficial el nom popular, com carre...
-
MASIES DE TERRASSA Rafael Aróztegui i Peñarroya, març 2019. No hi són totes, però us animo a fer-me arribar fotos de les masies qu...
-
EL CARRERÓ DEL CARDER, CARDÈ, O FINS I TOT CARRERÓ SENSE NOM. CRONOLOGIA: 1848 – 1850 Instàncies a favor de clausurar el carreró, ...
-
03 MARÇ 2018 TERRASSA - "LES CASES" DE SALVADOR CARRERAS
-
UNA LÀPIDA DE MARBRE AL RAVAL 12 de juliol 1.883. Estem a pocs dies de commemorar els fets del 22 de juliol del mil vuit-cents setanta-dos...
-
6 d'octubre de 1906 L’Ajuntament, fense ressò d’un acord de la Junta de Museus, proposa que es demani autoritçacio al Bisbe de la Diòces...
-
DE COM NEIX I ES DESENVOLUPA LA CREACIÓ D’UNA PLAÇA-MERCAT DE FERRO A TERRASSA Per Rafael Aróztegui i Peñarroya. Juny de 2019. Ens...