dilluns, 6 de desembre del 2021

ADRIÀ TORIJA i L'EXPOSICIÓ DEL 1883 A TERRASSA.

 ADRIÀ TORIJA i L'EXPOSICIÓ DEL 1883 A TERRASSA.

Per la Festa Major de l’any 1883, del 30 de juny al 3 de juliol, s’organitzà al “Colegio Tarrasense” una gran exposició local d’agricultura, indústria, ensenyament i belles arts, plantejada com totes les exposicions vuitcentistes amb mentalitat interdisciplinari com grans aparadors per promocionar els productes locals.

L’exposició l’inaugura l’alcalde Joaquim Marinel·lo i Bosch el dia 1 de juliol coincidint amb el seu primer acte oficial, ja que havia estat nomenat alcalde el mateix dia.



Amb un èxit aclaparador de visitants, tant locals com forasters, el que havia de durar una setmana es va prorrogar fins a romandre oberta 15 dies.

De qui n’era el comitè organitzador, quants expositors i varen participar, i altres detalls, ho podeu trobar molt ben explicat per na Mariona Vigués en el llibre “Una escola implicada amb la ciutat, Escola Pia de Terrassa 1864-2002”.

No és el meu interès explicar la història d’aquesta exposició, el meu interès està en mostrar-vos la feina que el fotògraf Adrià Torija, a qui Terrassa té tant per agrair, i que el setmanari “EL ECO DE TERRASSA” del dia 8 de juliol en feia una bona ressenya dedicada a la feina d’en Torija. 



A instancia de algunos Sres. Expositores, estuvo el jueves último en esta el conocido fotógrafo Torija al objeto de prolongar, con el auxilio de su arte, los gratos recuerdos que sin duda alguna dejará la actual Exposición local a cuantos la hayan visitado.

Entre la colección de vistas que ejecutó cuéntase la general y grupos situados en la plataforma del Palacio de Exposición, y la de la cascada rustica. Estos Estos varios asuntos fueron tomados por el procedimiento de instantánea, por manera que se ven en ellos las figuras de cuantos por allí transitaban, sorprendidos en sus movimientos. Siguen las vistas interiores representando las más notables instalaciones entre las que recordamos; la de Alfareria, la de pañería de los Sres. Cots Ubach y Cª, grupo alegórico del gremio de fabricantes de hilados, vista general del comedor, sección de bellas artes, agricultura y maquinaria, e instalaciones de labores de varios colegios y otras muchas que en este momento no recordamos.

La colección constará de 15 fotografías en las que se verá representado cuanto de más notable encierra nuestra actual Exposición y creemos que antes de estar aquella cerrada se pondrá a la venta pública.

Deseamos al Sr. Torija la debida recompensa por sus trabajos, y le agradecemos que accediendo a las primeras indicaciones que se le hicieron se dispuso a ejecutar cuantas vistas fotográficas le fue posible.

La falta de luz y de espacio le impidió fotografiar algunas instalaciones muy recomendables por su elegancia y riqueza.

















Publicat per Rafael Aróztegui i Peñarroya
6 de novembre de 2021 (segon any pandémia)

Obra consultada:

Una escola implicada amb la ciutat, Escola Pia de Terrassa 1864-2002 

I TRENCADIS, publicacions locals Terrassa 

SABIES QUE...? Camí Fondo, carrer Cremat, Façana de la Catedral

    Sabies que...? CAMÍ FONDO Que el carrer del Camí Fondo deu el seu nom a què en aquest tram de carrer, entre la placeta de Saragossa ...