dimarts, 29 de desembre del 2015

UN TEMPLET AL MIG DEL PASSEIG

UN TEMPLET AL MIG DEL PASSEIG


Estem al juliol de l’any 1904, i un grup de regidors, encapçalats per Lluís Salvans i Armengol, fan una petició a l’Ajuntament, presidit per Alfons Mª Ubach i Solà, per tal de dotar a la ciutat d’un lloc d’esbarjo pels terrassencs de principis del segle XIX.
Transcric la petició tal com la van presentar al ple del dia quatre d’agost.

“AL CONSISTORIO
Frecuentemente se lamentan nuestros convecinos de que no exista en Tarrasa, como en otras poblaciones de España y del extranjero, un sitio publico ameno, donde poder solazar la sociedad tarrasense durante el año, en señalados dias y muy espacialmente en verano.
No hay, en efecto, un punto de reunión que al mismo tiempo que falicite la concurrencia y trato entre las familias, estan puedan recrearse oyendo conciertos musicales combinados entre los coros de esta ciudad, y de cuantos elementos al efecto se disponga. La Exposicin local, que acabamos de cerrar, acojida con tanto entusiasmo como visitada con cariñosa simpatia, confirma nuestra instancia.
Así pues, considerando necesario complacer los deseos del público, ya que esta clase de espetáculos contribuyen a endulzar los pesares de la vida, y tratándose de una obra pública de escasa valia material en que los productos  líquidos que resultasen de tales funciones se podrian destinar a beneficencia, conforme se dirá, los concejales que suscriben tienen el honor de proponer al Ayuntamiento la construcción de un Templete en el centro sur del Paseo de esta ciudad, para la celebración de de los conciertos mencionados, a cuyo fín podrian adoptarse los siguientes acuerdos:
1º Construcción de un edificio-templete de piedra y hierro, capaz para contener sentadas comodamente unas 60 personas, prévio estudio y presupuesto de la Comisión de Fomento.
2º Se abrirá una suscripción y se circulará entre los vecinos del Paseo, especialmente de la Fuentevieja y sus alrededores, para costear, en cuanto sea posible, el valor de la obra en cuestión, y lo que faltare lo suscriba el Ayuntamiento, quedando desde luego de su propiedad. Sin embargo, no podrá ningun ayuntamiento sucesivo derribar el aludido edificio que no hayan transcurrido a lo menos treinta años, contaderos desde su inauguración; ano ser que convenga su derribo por reforma del Paseo o por alguna obra de utilidad pública.
3º Para la ejecución y administraciónde las obras que deberan celebrarse durante el año, serán llamados con preferencia la Junta del Hospital Casa de Caridad, y la Junta de Ausilio de esta ciudad, alternando en tal caso una y otra de tres en tres meses. Los productos líquidos que se obtengan serán de su propiedad para los efectos de beneficiencia exclusivamente.
4º Las aludidas entidades procuraran establecer funciones de la clase e índole que se ha indicado, u otras análogas, todos los domingos y dias festivos, por lo menos, sin perjuicio de celebrar algunos en dias laborables, corriendo de su cuenta todos los gastos que los mismos causen.
5º El Municipio cederá sin arbitrio alguno el derecho de establecer en el Paseo las sillas, bancos, y otros útiles propios. No obstante los empresarios deber´n sujetarse a las ordenanzas municipales y a cuantas disposiciones se dicten para el buen orden de dichas funciones públicas.
6º Los conciertos y funciones se celebrarán por la mañana en invierno y por la tarde y noche en verano.
No obstante V.E. acordará lo que crea mas conveniente.
Tarrasa 26 de Julio de 1904”

Signat : Luis Salvans.



El ple acorda estudiar la dita proposició. El regidor senyor Jaume Rovira i Riu diu que s’oposarà a la construcció sí el cost per l’Ajuntament ha de resultar superior a mil pessetes. La petició queda sobre la taula, i no serà fins el ple del dia 23 del mateix mes, agost, que es tornarà a parlar del tema.


Aquest dia s’acorda passar-ho a la Comissió de Foment i el regidor senyor Fermí Plans i Carné demana que a la base de la construcció si col·loqui  una làpida que recordi els fets del dia 19 de febrer de 1902, ocorreguts al Passeig. El senyor Salvans si oposa per considerar impròpia la commemoració d’aquells fets.  



Aquí haurem d’explicar de què estan parlant en referir-se a uns fets de dos anys abans.
Fets del dia 19 de febrer de 1902
El dia 18, en plena vaga general en petició de la jornada de nou hores, arriben de Barcelona, forces de l’exèrcit i Guàrdia Civil a peu i cavall.
La Comissió dels obrers demanen, a l’alcalde Juan Salas, permís per fer una manifestació l’endemà al Passeig. El capità que comanda les forces la prohibeix, però malgrat tot, una munió de gent es concentra al Passeig i al carrer Topete.
Mentre  l’alcalde Salas i el capità estan negociant la dissolució dels concentrats se senten trets fets per la Guàrdia Civil, que segons explicacions del seu cap, el tinent Sr. Tejido, havien estats fets per repel·lir agressions dels manifestants a membres del cos. A conseqüència d’aquests trets, resulten morts un parell d’obrers, Suana i Cullell, i dos ferits greus.

De la construcció del “templet” no en tornarem a saber res fins al ple del dia 28 de novembre de 1905, un any més tard, quan el regidor senyor Plans fa la pregunta de quines atribucions té el Sr. Salvans per construir el “templet” en el Passeig d’esquenes de l’Ajuntament, i el senyor Salvans li replica que ho fa en virtut de l’acord pres pel ple el dia 23 d’agost de 1904, i mitjançant subscripció voluntària entre els veïns, a més de la consignació pressupostada segons indica el regidor senyor Domingo Palet i Barba, president de la Comissió de Foment.
El projecte arquitectònic, signat per l’arquitecte Antoni Pascual, porta data de 8 de maig de 1905.






1906
Finalment la vigília de Nadal del 1905, és inaugurada la nova construcció, amb molt èxit de públic, segons la premsa de l’època.





Aquesta construcció perduraria fins al 14 de juliol de l’any 1948, quan amb motiu de les obres de remodelació del passeig, i la inauguració del monument dels Caiguts, comportaria la demolició d’aquest “templet”. 

El templet es fa servir com magatzem de materials per les obres de remodelació del Passeig 1943


Aquí veiem el templet l'any 1948, poc abans de la seva demolició
Fonts consultades:

ACVOC - AHT OP039/1905
ACVOC - AHT Diccionari terrassenc
Baltasar Ragón, Els Carrers de Terrassa, L’ANY 1900
     Trencadis, DIBA 

SABIES QUE...? Camí Fondo, carrer Cremat, Façana de la Catedral

    Sabies que...? CAMÍ FONDO Que el carrer del Camí Fondo deu el seu nom a què en aquest tram de carrer, entre la placeta de Saragossa ...