Qui és aquest personatge?
Aquest bust,
obra de l’escultor Llimona del 1892, el vaig identificar com a bust de Miquel
Vinyals i Galí pel fet que copia exactament la foto que fins ara, i segons
Baltasar Ragón, teníem del terrassenc Vinyals.
La incògnita
era, qui al cap de vint anys de la seva mort havia encarregat fer el bust d’un
personatge que havia mort sense descendència i arruïnat. Això em va portar a
fer una investigació seguint les meves intuïcions.
En primer
lloc al Museu de Terrassa, actuals dipositaris de l’obra, em comenten que tot
el que saben és que prové d’una requisa de la Guerra Civil i que ni tan sols
saben a qui li va estar requisada.
Seguidament la
intuïció em va portar a l’arxiu de la Mina Pública d’Aigües de Terrassa. L’any
1892 es complien els cinquanta anys de la fundació d’aquesta societat, de la
que en Vinyals va ser el primer president, i vaig pensar amb la possibilitat
que per celebrar-ho hom hagués decidit fer presidir la sala de reunions de
l’empresa per aquest bust.
Però una recerca
entre els documents de l’arxiu de la Mina, amb l’ajut del Pere Pastallé,
arxiver de la Mina, i la notícia que l’any 1892 ni tan sols tenien unes
oficines capaces d’hostatjar semblant obra d’art, ja em varen decidir a deixar
aquesta via.
L’altre
possibilitat fora el “Real Colegio Tarrasense” del que en Vinyals també en va
ser el primer president de la societat que el va crear l’any 1864. Aquí l’ajuda
de l’arxiver de l’Escola Pia de Catalunya, el terrassenc Oriol Casanovas, va
ser definitiva, en els arxius que resten
en el seu poder, un mínim contingut, tampoc hi va trobar cap pista.
Finalment la
senyora Natalia Esquinas, doctora en Història de l'Art i gran coneixedora de
l’obra d’en Llimona, em confirmava que l’artista no portava cap llibre de
registre de la seva obra i per tant era pràcticament impossible esbrinar qui va
encarregar el bust del Miquel Vinyals.
Arribat a
aquest atzucac ja ho vaig deixar córrer, teníem una foto d’en Vinyals i un bust
que el reflectia a la perfecció, per tant bust d’en Vinyals i no en parlem més.
Però arribem
al mes d’abril d’aquest 2020, en ple confinament per la pandèmia COVID-19, i
novament tinc possibilitat de reprendre la història del bust.
I en Josep
em pregunta en què em fonamento jo per afirmar que el bust és d’en Vinyals,
evidentment li mostro la foto d’en Vinyals i tot i reconèixer que efectivament
aquella obra d’en Llimona es correspon al personatge de la foto, em pregunta
com sabem que en Baltasar Ragón no va errat quan atribueix la foto a Miquel
Vinyals i li responc que tampoc tenim cap evidencia que estigui equivocat.
I en Josep
Ballber es treu el que diríem un as de la màniga i em presenta aquest retall
del diari La Comarca del dia tres de juliol del 1912 que diu:
“Hoy se celebrará en casa de uno de
nuestros más antiguos e importantes fabricantes una fiesta íntima, altamente
simpática. Se trata de la reputada casa de los señores Ballber y Cª, que para
honrar la memoria de su fundador el malogrado industrial don Salvador Ballber,
ha acordado colocar un busto del mismo de gran tamaño en mármol de Carrara en
el almacen de su casa fàbrica; y con decir que es obra de Llimona, huelga
afirmar que el busto de Ballber es uno de tantos chef d’euvre que han brotado del cincel de tan eminente escultor.”
Aquí ja em
descol·loca, en Llimona va fer dos busts diferents de dos personatges
terrassencs el mateix any 1892? Possible però poc probable. Li demano si tenen
fotos del Salvador Ballber i em respon que no tenen cap foto d’aquest seu
avantpassat. A partir d’aquí ja tornem a les especulacions. Si la família
Ballber no pot aportar més informació,
haurem de seguir amb el convenciment que el bust correspon al personatge assenyalat
per en Baltasar Ragón com a Miquel Vinyals i Galí.
Però a tots
els meus dubtes sobre qui devia encarregar l’execució de l’escultura, ara i hem
d’afegir el de si és o no en Vinyals, tant el bust com el personatge
representat a la foto que Ragón va publicar al llibre “Terrassencs del
mil-vuit-cents” a la pàgina 217.
De sobte
tota la història dóna un tomb. Mitjançant un bon amic tinc accés a un àlbum de
fotos familiars, de fet “cartes de
visite”, de la família Vallhonrat Costa.
Un total de
trenta-nou fotos de diferents membres d’aquesta família del segle XIX.
Per
diferents canals he pogut identificar a Anna Vallhonrat i Ballber, el seu germà
Gaietà Vallhonrat i Ballber, Maria Comerma i Torrella cunyada del Gaietà, i Carme,
Dolors i Manel Vallhonrat i Comerma fills d’en Gaità Vallhonrat.
Els
Vallhonrat Ballber són fills de Miquel Vallhonrat i Vilaró i de Gaietana
Ballber i Ferrer.
En el padró
de l’any 1843 ja trobem al matrimoni situat al carrer Sant Antoni 72.
Però un que
serà de vital importància pel que més endavant explicaré, és el de l’any 1871,
els trobem igualment al carrer sant Antoni però ara al número 39 i per sobre de
tot és molt important destacar que conviu amb la família un germà de la
Gaietana de nom Llorenç Ballber i Ferrer i sacerdot de professió i per tant
queda demostrat que el vincle entre els Vallhonrat i els Ballber és molt potent.
Aquesta
insistència meva amb els forts lligams de la família Vallhonrat amb els Ballber
té molta importància pel que ve a continuació.
En aquest
àlbum de fotos que he comentat, amb gran sorpresa, em trobo amb aquesta doble
pàgina:
A l’esquerra
la Maria Comerma Torrella, cunyada del Gaietà Vallhonrat i Ballber, i a la
dreta, oh sorpresa, en Miquel Vinyals i Galí!!!
I ara què?
En Vinyals no guardava cap mena de parentiu amb els Vallhonrat, ni amb els
Ballber, i si és un àlbum familiar dels Vallhonrat, aquest senyor aquí no hi
pinta res, no hi pinta res a no ser que sigui en Salvador Ballber i Ferrer,
cunyat del Vallhonrat i Vilaró i oncle dels Vallhonrat Ballber que llavors sí
que tindria cabuda en aquest tresor d’àlbum que conserva la família.
Per tant i
com a conclusió puc afirmar que el bust obra d’en Josep Llimona de l’any 1892,
tal com ens explica el diari La Comarca del tres de juliol de l’any 1892, és el
bust del senyor Salvador Ballber i Ferrer, un dels fundadors de l’Institut
Industrial el 1873 i regidor de l’Ajuntament de la nostra Vila.
I per
concloure, i dissortadament, haurem de rebatre al mestre Baltasar Ragón quan a
la pàgina 217 seu llibre “Terrassencs del mil-vuit-cents”, a la biografia d’en
Miquel Vinyals i Galí, i col·loca aquesta foto:
És evident
que en Ragón no va conviure amb en Vinyals, són d’èpoques diferents i per tant
algú li devia donar una identificació errònia i el bo d’en Baltasar així ho va
acceptar.
Bé, mai és
tard per rectificar, i com deia aquell “al Cèsar el que és del Cèsar”.
Terrassa a
cinc de novembre del 2020, any de la COVID-19, i des del confinament.
Rafael
Aróztegui i Peñarroya.
Fonts
consultades:
Padrons de
Terrassa. Arxiu Municipal Administratiu de Terrassa
Terrassencs
del 1800, d’en Baltasar Ragón.
Fotos:
Rafael Aróztegui, Augusto Suy.
¡Bona trovada!
ResponEliminaNo hi ha un arxiu de la obres fetes per Llimona, o de qui eren els encàrrecs?
Salutacions.
Segons explica la Natalia, veure dins de les meves explicacions, no.
EliminaBon treball
ResponEliminaGràcies Joaquim.
EliminaFantàstic, i molt interessant, com sempre!
ResponEliminaCum laude!!!
ResponEliminaGràcies.
EliminaFelicitats,bona feina,potser s' haurà de posar en "quarantena"molta obra Ragoniana
ResponEliminaMoltes gràcies Rafael per ajudar a desvelar aquesta incògnita històrica, molt interessant!
ResponEliminaÉs la imatge del meu rerebesavi!
Gràcies a vosaltres pel vostre escalf i comprensió.
EliminaJordi Miralda Escudé:
ResponEliminaCaram! Quants anys fa que la gent havia identificat aquesta foto amb en Miquel Vinyals i Galí? I no podria ser que s'assemblessin molt aquest parell de senyors? O potser que en aquest àlbum de família, hi tinguessin un lloc buit i mira, posem-hi la foto d'aquest insigne terrassenc...
Jaume Rosell:
ResponEliminauna investigació genial !!!
Maria Teresa Carné Marcet:
ResponEliminaFelicitats per la recerca i el més impressionant és que ens expliques fil per randa les deduccions que has anat fent i com has arribat a la conclusió final
Sílvia Comellas Compte:
ResponEliminaEn prenem nota. Pobre Vinyals; arruïnat, sense descedència o ara, sense foto! Extraordinària feina, Rafael. Ets el Holmes terrasenc. Moltes gràcies!
Mingo Ferran:
ResponEliminaDoncs benvingut al museu Salvador, ara sabem qui ets i el que vas fer gràcies a la tossuda curiositat del Rafael, ets un crack!!!!
Marcel Puig Puig:
ResponEliminaM'agrada tenir un crac com tu a la llista d'amics !!!
David Millán:
ResponEliminaMolt bé Rafael!; bona recerca i apassionant relat. M´ha agradat molt rellegir-lo.
Montserrat Bellido Rico:
Has seguit la investigació , fil per randa ,no has deixat puntada sense fil 👏👏👏👏❤️Enhorabona !!!
Toni Preixens:
Molt bona història i troballa, m'ha agradat molt.
Manel Palà Montfort:
Fantàstica feina !!! Rigor, serietat i documentació. Felicitats Rafael !!!
Robert Cabeza:
Em trec el barret. Enhorabona.
M Gemma Garcia Llinares:
Bravissimoooo!! Molt bona feina mestre!!!
Avui he vist els comentaris. Us asseguro que la foto i el bust és d'En Salvador Ballber i Ferrer . Jo soc un rebesnet d'en Salvador Ballber i Ferrer . I com les families aguanten noms, el meu germà gran també és un Salvador Ballber. El meu pare i els meus avis(en pau descansin) em van explicar sempre els seus origens (més el meu avi Lluís) i el moment d'esplendor familiar a Terrassa.
ResponEliminaSuposo que ets el Josep Ballber. Gràcies pel teu comentari.
Elimina