Terrassa. Una foto de l'any 1840 la més antiga?, de
moment sí.
Amb aquesta entrada al blog us vull fer partícips d’una
nova troballa en el món de la fotografia relacionada amb Terrassa, en aquest
cas més concretament amb el poble de Sant Pere, ja que estem parlant de l’any
1840.
Fins al dia d’avui la representació fotogràfica més antiga
que teníem de Terrassa era la foto que Charles Clifford va fer d’un arc
triomfal que es va erigir amb motiu de la visita que la reina Isabel II va fer
a Terrassa l’1 d’octubre de l’any 1860.
![]() |
Arc
triomfal efímer Foto Charles Clifford 1860
No estic parlant d’una descoberta total, estic donant llum
a un fet que havia passat desapercebut per molta gent del món de la fotografia,
historiadors i personal del Museu que malgrat tenir-ho a la vista no havien
caigut en un fet prou rellevant per a donar-li publicitat.
Per tal de posar llum a la foscor és imprescindible que us
faci cinc cèntims de dos sistemes molt emprats a principis del segle XIX per
assolir la impressió d’imatges en làmines i publicacions, i que són el
“daguerreotip” i el “gravat”.
![]() |
Louis
Daguerre
El daguerreotip és oficialment el primer procediment
fotogràfic emprat per captar imatges. El seu nom procedeix de Louis Daguerre
qui el va desenvolupar i perfeccionar. El 1838 va ser presentat i reconegut amb
el suport de l'Estat francès.
Aquí no us parlaré de la tècnica i el procés per aconseguir
un daguerreotip, és llarg d’explicar i a més en podeu trobar molta informació
cercant amb un buscador d’Internet.
Primer
daguerreotip, obra de Daguerre 1838
Quedem-nos, com ja he dit abans, amb el fet que és el
primer procediment fotogràfic per captar imatges.
El gravat és una disciplina artística en la qual
l'artista utilitza diferents tècniques d'impressió, que tenen en comú dibuixar
una imatge sobre una superfície rígida, anomenada matriu, deixant una empremta
que després allotjarà tinta i serà transferida per pressió a una altra
superfície com paper o tela, la qual cosa permet obtenir diverses reproduccions
de les estampes.
Hi ha diverses tècniques emprades per fer gravats, així la
matriu pot ser de metall, tradicionalment acer, coure o zinc, també de fusta o
pedra, sobre la superfície de la qual es copia un original amb instruments
punxants, tallants o mitjançant processos químics.
Gravat
sobre metall
Gravat
sobre pedra.
Davant l’impossibilitat, a principis del segle XIX,
d’imprimir directament sobre paper un daguerreotip, un dibuix o una pintura, el
paper del gravador resulta bàsic perquè amb la seva tècnica, copia l’original i
fa possible així poder imprimir làmines amb figures per adjuntar a les
publicacions.
Ramon Alabern i
Molas. Barcelona, 1808 –
Madrid, 28-01-1888. Gravador, fotògraf.
Iniciat en el món del
gravat de la mà del seu germà Pau, va ser l'encarregat de portar des de París,
on havia acudit per perfeccionar els seus coneixements de gravat cartogràfic
treballant en el Dipòsit de Marina d'aquesta ciutat, la càmera i altres estris
amb els quals es va realitzar la primera fotografia presa a Espanya. A París,
en Ramon va aprendre el maneig de l'artefacte fotogràfic del mateix Daguerre,
l'invent del qual havia estat presentat dos anys abans.
Alabern, ja havia fet
un daguerreotip de la parisenca església de la Magdalena.
El 10 de novembre de 1839, i des del terrat d'un edifici de l'actual plaça Palau de Barcelona, va fotografiar la Llotja i la casa Xifrè.
Primer daguerreotip produït per Ramon Alabern 1839 a
Barcelona.
La presa, que va durar
més de vint minuts, va ser un acte que va tenir la seva part pública i festiva,
fins i tot amenitzat amb una banda de música, i que va acabar amb la subhasta,
entre els assistents a aquesta exhibició, del daguerreotip obtingut. Aquesta
imatge, que va acabar en mans d'un particular, no es conserva en l'actualitat.
De fet, no es té constància de l’existència de cap daguerreotip de l’Alabern,
almenys de forma pública.
Després d'aquest
esdeveniment Alabern es va dedicar a fer fotografies de manera complementària
al seu treball d'editor, existint diverses publicacions del seu treball com
l'obra titulada «Espanya: obra pintoresca en làmines» que combina daguerreotips
i dibuixos a mà i en la qual van participar el mateix Alabern, Josep Puiggarí,
Lluís Rigalt i Antonio Roca Sallent amb introducció de Francisco Pi i Margall,
i serà en aquesta obra, on trobarem la làmina origen d’aquest treball.
Antoni Roca i Sallent
(Llívia, 1814 - Barcelona, 10 de maig de 1864) fou un gravador català.
Antoni Roca fou professor de gravat a burí de l'Escola de
les Belles Arts de la ciutat, a més de membre de l'Acadèmia de les Belles Arts.
A la seva mort es trobava acabant una gran làmina representant el Descens de la
Santíssima Verge a Barcelona.
Autor d’un gran nombre de làmines per a les obres: Els
frares i els seus convents, Història universal de Cesare Cantù, Història de
Catalunya de Víctor Balaguer, una edició del Quixot de 1862, la col·lecció de
viatges L'Univers, Les ruïnes del meu convent, El robí del cristià, Biografia
eclesiàstica i per sobre de totes “Espanya, obra
pintoresca en láminas ya
sacadas con el daguerreotipo, ya dibujadas del natural, grabadas en acero y en
boj”. Els gravats van
correspondre, segons queda acreditat a la pàgina inicial de l'obra, a Luis
Rigalt, José Puiggarí, Antonio Roca, Ramon Alabern i Ramón Sáez, entre d'altres, i serà en aquesta obra on el
trobem juntament amb el Ramon Alabern com a protagonistes de la
nostra història.
Primera
pàgina de “España, obra pintoresca”
Estava prevista la seva
publicació per entregues entre 1842 i 1846 a Barcelona, però l'únic volum
publicat va versar sobre Catalunya, en la impremta de Juan Roger, el text del
llibre va anar a càrrec del futur polític Francesc Pi i Margall, tractant-se de
la seva primera obra de caràcter literari.
I dins d’aquesta obra
hi trobo la làmina que em portarà a poder dir que l’any 1840 es va fer a Sant
Pere la primera fotografia, de moment, feta a Terrassa i prou documentada.
En aquesta làmina hi
podem llegir, en el peu, “sacado con el daguerreotipo” i “A. Roca lo g°”.
Fragment de làmina
Fragment de làmina. Signatura del gravador.
Per bé que la
participació de l’Antoni Roca, com a gravador, queda plenament demostrada, la
del fotògraf Alabern l’hem de suposar, ja que era el daguerreotipiste
contractat per col·laborar en la publicació amb les seves fotos.
I finalment aquí tenim
el gravat, tret d’un daguerreotip, o fotografia, que ens mostra el conjunt de les
esglésies amb l’aspecte que tenien l’any 1840.
En tot cas, sí que
queda demostrat que l’any 1840 va venir a Terrassa un fotògraf, fos l’Alabern
(99% de possibilitats) o fos un altre, amb una càmera per poder treure imatges
fotogràfiques del conjunt de les esglésies de la Seu d’Ègara.
Ja he dit abans que de
l’obra d’en Ramon Alabern no es conserva res, però gràcies al gravat tret de la
foto, fet per l’Antonio Roca, podem gaudir avui d’una fantàstica vista de les
esglésies de Sant Pere de l’any 1840.
Finalment, podem
afirmar que aquesta és la foto més antiga trobada fins al moment d’un tema
terrassenc?, podem.
Com a complement a aquesta entrada podria parla d’en Lluís
Rigalt i Farriols (Barcelona, 25 d'agost de 1814 - 18 d'abril de 1894), pintor,
dibuixant, gravador, escenògraf i teòric de les arts aplicades, i que també
col·laborà en aquesta obra amb temes terrassencs.
L’obra d’aquest mestre del dibuix, la pintura i el gravat,
donaria per una altra entrada en aquest blog i això ho deixaré per més
endavant.
De moment aquí us deixo tres imatges obra de Lluís Rigalt, que
també surten en aquest llibre, “Espanya: obra pintoresca en lamines”, però que
ja no tenen relació amb el daguerreotip, és a dir amb la fotografia.
Gravat
de Lluís Rigalt. Santa Maria de Sant Pere.
Gravat
de Lluís Rigalt. Castell-cartoixa de Sant Jaume de Vallparadís.
Gravat
de Lluís Rigalt. Monestir de Sant Llorenç del Munt.
Agraïments:
Pels ajuts i consells a Domènec Ferran, Gemma Ramos i Jaume
Roset.
Per la revisió a Maria Galí i Font.
I amb en Joaquim Verdaguer , sempre present en el meu record.
Rafael Aróztegui i Peñarroya.
Terrassa, 16 d’octubre 2022
Josep Lluís (ACVOC): Felicitats per l'article, m'ha agradat moolt!!!
ResponElimina