FESTA del CASAMENT VUITCENTISTA 2022
En Joaquim, com a santperenc de pro, no podia faltar als
Casaments Vuitcentistes de l’Antic Poble de Sant Pere.
No tan sols participant-hi activament sinó també
proporcionant informacions històriques per tal
que l’esdeveniment fos el més acurat possible.
Aquí unes quantes fotos d’ell com a homenatge al mestre i
amic.
Joaquim, sempre en el meu record.
VIDA QUOTIDIANA.
La taverna del poble, les pageses venent les verdures a la
porta de casa seva, el forn de pa, les eines dels pagesos, les puntaires i
altres quadres de la vida quotidiana d’un poble eminentment agrícola com era
Sant Pere.
EL DIVERTIT ROBATORI
A LA CASA DE JOSEP VILA DE CAL VILETA
Una altra de les recreacions de la festa s’atura al domicili
del santperenc Josep Vila de Cal Vileta (a la foto, a l’esquerra). Els lladres
van entrar a robar a casa seva un dia que no havia pensat tancar el cup de vi,
el dipòsit de pedra on es guardava el vi. Els delinqüents van entrar pel pati i
van sostreure els conills, però a la fugida van caure al cup de vi, on van
quedar atrapats. El succés té un final còmic, quan un cop denunciats els fets
van arribar a la casa d’en Josep Vila la Guardia Civil i el jutge, un gallec
que no entenia català. Per fer-se entendre, en Josep Vila se’n va expressar amb
la següent frase: “Señor jutge, los lladrones han caigudo en el cupo i se han fotudo un
catatruco”. En realitat volia dir “Senyor jutge, han caigut al cup i s’han
donat una patacada”.
Carrer Major de Sant Pere. A l'esquerre encara hi veiem cases tradicionals.
EL SO DE LES CAMPANES.
Les campanes de les esglésies acomplien funcions molt
importants. Avisaven dels perills, comunicaven les morts o obrien les
celebracions.
Fins i tot servien per determinar les distàncies. Del poble
de Sant Pere a can Bugonyà hi havia dos quarts i fins a la barriada de la Creu
Alta set quarts.
Als anys vuitanta (del segle XIX), durant diverses anyades,
la pluja va escassejar i els pagesos patien per les collites. Un dia que
s’acostava una gran turmenta la nuvolada va girar cua i no va caure ni una
gota. Els periòdics de l’època van dir que havia estat culpa del campaner, que
havia tocat les campanes en aquell moment i, amb el so, havia espantat els
núvols.
El març de 1881 el campaner va tenir una feina ben especial.
El van citar tres músics compositors, enviats per l’Ajuntament de Terrassa.
Tenien l’encàrrec de dictaminar quina havia de ser l’afinació adequada per les
campanes del campanar de les hores, a Terrassa. Volien que harmonitzessin amb
les de Sant Pere.
MÍSTER SEQUAH
A finals del segle XIX la medicina ja havia fet grans
avenços. Tot i així, els remeis casolans i els curanderos encara tenien molts
seguidors.
A principis dels 90 va rondar per les nostres terres un
personatge peculiar que es va fer molt popular. Prometia cures miraculoses. Es
deia Mister Sequah, parlava en anglès i l’acompanyava un cec que l’anava
traduint.
Una banda de músics uniformats tocava alguna composició
estrident per atreure al públic però, sobretot, per tal que no se sentissin les
queixes dels pacients que, de bona fe, pujaven al cotxe per a ésser
guarits.
No fa pas gaires anys es va saber que es tractava d’una
franquícia (la primera de la història!), creada a Anglaterra, que va arribar a
tenir vint-i-tres Sequahs, amb músics i carros, rondant pel món.
A mesura que els països van anar prohibint els curanderos i
la venda de productes mèdics no homologats, l’empresa va anar fent aigües i,
després d’haver arribat a vendre milions d’ampolletes dels seus miraculosos
productes, va tancar arruïnada.
EL FOTÒGRAF ADRIÀ
TORIJA.
L’Adrià
Torija era un fotògraf de Barcelona que, a partir del 1876, es va instal·lar al
número 19 del carrer Nou de Sant Pere, de Terrassa. Va ser el primer estudi
comercial de la vila.
Torija va
introduir l’última tecnologia de l’època. Aquesta simplificava molt el procés
de confecció de la placa de vidre on s’impressionava la imatge i, sobretot,
reduïa el temps d’exposició a tan sols un quart de segon. Això permetia que, en
les fotografies d’exterior, hi poguessin sortir persones i que aquestes no es
veiessin mogudes.
La
proximitat del seu estudi amb el poble de Sant Pere va facilitar que fes
nombroses fotografies del poble i les esglésies. Una bona part no s’han
conservat però les que sí que han arribat als nostres temps són una joia.
Aquest any ha fet el paper de Torija en Xavi Verdaguer i Puig, en homenatge al seu pare, el Joaquim.
LA TERTULIA DELS LLADONERS
Una de les fotografies més maques que va fer l’Adrià Torija
va ser l’anomenada “tertúlia dels lledoners”. Es va tirar l’any 1879, des de
l’era que hi havia a la plaça de l’església.
El Joaquim Verdaguer va descobrir que eren membres de
l’Associació Catalana d’Excursions Científiques que havien vingut a analitzar
les esglésies i que s’hi van trobar amb alguns santperencs i terrassencs. Una
de les coses que més va cridar l’atenció als visitants va ser una làpida del
1248 que encara hi ha a la façana de Santa Maria, sobre la portalada d’entrada.
Sembla ser que Romà Arnet, un dels estudiosos, hi llegia el
nom de Pere de Jodis. Els que l’acompanyaven s’estranyaren d’aquest nom doncs
no hi havia referències d’aquest personatge a la contrada. Van deduir que, si
va merèixer l’honor de tenir una làpida en un lloc tant significatiu, devia
tractar-se d’un cavaller que havia fet alguna gesta important.
Per això, poc després, quan es va decidir posar noms de
personatges rellevants als carrers que s’estaven obrint més enllà de la riera
del Palau, un d’ells va rebre el de Jodis, en honor al gran cavaller.
El 1939 a Salvador Cardús li va cridar l’atenció aquest
estrany cavaller i va decidir revisar els documents. Va adonar-se que el nom
gravat al marbre no era el de Jodis sinó el de Toudell. Desfet l’equívoc, es va
canviar el nom d’aquell carrer i li van posar Dr. Ullés. Però la gent el va
seguir anomenant Carrer de Jodis durant molts anys.
Dades actuals apunten a que Arnet no va ser qui va cometre l'equivocació de llegir-hi Jodis. Encara no sabem qui ho va fer i, encara més, qui li va encolomar el mort a ell.
EN SALA I EN PI.
Tant Terrassa com Sabadell tenien molt interès per fer
desaparèixer Sant Pere de Terrassa i annexionar-se les seves terres i
habitants.
Els motius eren diversos però el principal era la limitació
física que tenien per a poder créixer. El fet que els productes produïts a Sant
Pere eren més econòmics, doncs tenien impostos més baixos, també hi tenia pes,
Però el que realment va fer desaparèixer Sant Pere van ser
les conspiracions polítiques entre Alfons Sala i Argemí (diputat monàrquic
terrassenc a les Corts de Madrid) i Francesc Pi i Arsuaga (diputat republicà
sabadellenc a les Corts de Madrid).
A les eleccions del 1903 els va anar molt just de sortir
elegits, tant un com l’altre. Van veure que la divisió de Sant Pere en dues parts,
annexionant la de la Creu Alta a Sabadell i la de Sant Pere a Terrassa, els
podia beneficiar políticament. El poder i contactes que tenien els dos polítics
a Madrid van fer possible assolir el seu propòsit.
EL SEGUICI
Comencen a arribar els convidats al casament, lluint els millors vestits.
ELS NUVIS
El Marc i la Sandra preparats per anar al casament.
EL CASAMENT
El Marc i la
Sandra, acompanyats dels seus pares, padrí, amics i autoritats del Poble de
Sant Pere, es casen al recinte de la Seu d’Ègara.
I fins aquí la
meva humil aportació a aquest CASAMENT VUITCENTISTA que cada cinc anys ens
ofereixen els homes i les dones de l’ANTIC POBLE de SANT PERE.
Agraïments:
A Jaume Rosset,
Xavi Verdaguer, Joaquim Verdaguer (pels apunts del seu blog)
Per les fotos
antigues a l’Arxiu Històric de Terrassa.
TERRASSA, 24 de
juny de 2022.
Quin gran relat de la Festa!! Emotiu, documentat, precís, de lectura amena! Quin crack i quin domini!
ResponEliminaReportatge fotogràfic preciòs, relat històric molt interessant.
ResponElimina