SOBRE L’ESTACIÓ DELS FERROCARRILS DE CATALUNYA S.A.
L’any 1918 la premsa terrassenca anuncia la construcció de l’estació del tren elèctric que està a punt d’arribar a Terrassa. En aquells moments l’opció més clara és la de construir-la a la cantonada del carrer Goleta amb Rambla d’Ègara.
Aquesta opció és finalment descartada i el següent any,
1919, ja es consolida la possibilitat de construir-la a on nosaltres l’hem
conegut, Rambla amb plaça Anselm Clavé, de fet en aquell moment encara carrer
Major.
I aquí és on sorgeix la figura del mestre d’obres Pau Gorina
i Gabarró.
Petit apunt sobre el mestre d’obres Pau Gorina i Gabarró.
(Terrassa, Vallès
Occidental, 2 juliol 1888 – 4 juny 1983)
Fill de Pau Gorina i Roca neix a Terrassa el dia 2 de juliol
de l’any 1888.
Aprèn l’ofici de mestre de cases del seu pare i del seu avi
Pau Gorina i Aymerich.
Treballà sovint amb l’arquitecte Lluís Muncunill.
Tenia despatx al carrer Puignovell, 48. Pau Gorina estava
emparentat per via materna amb la família Bardié, família de constructors que
va treballar per l’arquitecte Antoni Gaudí.
Primer soci del Centre Excursionista de Terrassa i president
d’aquesta entitat els anys 1928 i 1930. També va ser membre del Patronat Pro
Castell Cartoixa de Sant Jaume de Vallparadís, 1952-1955.
Va tenir una gran activitat historiogràfica amb molts
articles publicats a la premsa local.
Morí el dia 4 de juny de l’any 1983.
I és a través d’una part del seu fons, consultable a l’Arxiu
Històric, i investigat per mi amb motiu del centenari de l’arribada a Terrassa
del tren elèctric (2019), que hi trobo una documentació si més no curiosa.
Quan finalment es decideix que l’estació es construirà on
l’hem conegut sempre, almenys els que ja tenim una edat, és a dir, a la Plaça
Anselm Clavé cantonada amb Rambla d’Ègara i carrer Vinyals, l’empresa dels
ferrocarrils encarrega a l’enginyer americà Horace Field Parshall, expert en
instal·lacions de trens elèctrics, els plànols de la que havia de ser l’estació
definitiva dels “Ferrocarriles de Cataluña”.
El senyor Parshall, l’agost del 1919, entrega el seu
treball, i una copia d’aquests plànols arriba a mans de Pau Gorina, per tal de
fer una proposta per portar a terme la construcció, cosa que no acabaria
succeint.
En Gorina en una nota manuscrita ens deixa un document molt
interessant, el que més la frase final.
Comença donant la seva opinió sobre l’empresa: Ferrocarrils
de Catalunya S.A., no confondre amb Ferrocarrils Catalans, que tenen apuros per
pagar el cupo, mentres els Ferrocarrils de Cataluya S.A. és negoci molt
sanejat.
Com anècdota ens explica que preguntat Cambó per quina és la
millor empresa catalana del moment, els contesta, la primera la dels frares
de Montserrat i després els Ferrocarrils de Catalunya.
A continuació dona detalls dels llocs a on volien posar
l’estació per concloure amb: Finalment Rambla i Vinyals. Projecte adjunt és
de dimensions migrat (?) alt, no em dona temps de presentar plec.
Plànols de la façana principal, Ansem Clavé, façana a Rambla
d’Ègara i façana a les vies:
Façana Principal
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada